
listopad
Procvičujeme přídavná jména:
1. Doplň správně i/y podle vzorů mladý, jarní a ostatní pravopisné jevy:
Al_ k nás v_tal vesel_m štěkotem. Prav_ včel_ med je velm_ zdrav_. Mez_ dozrál_m ob_l_m se červenal_ vlčí máky. Hladov_ vlci se toulal_ celou z_mu kolem l_dských příb_tků. Na jaře se vracejí _ tepl_ch krajin zp_vav_ ptáci. Mal_ chlapci si po dešti stavěl_ na potoce hráze. Některý hm_z je užitečný, některý škodl_v_. Ryb_ tuk dětem nechutná. Zvlášť pečliv_ se starala o nov_ růžov_ keř. Jásav_ kos_ zp_v v_tal jaro. Krokodýl_ kůže jsou ceněnou surov_nou. Na kopci za vesnicí se ro_kládá rozsáhl_ borov_ les. __ ciz__m__ l__dm__ se nedávej do řeči. __ prázdninam__ jsme se ro__loučil__ táborov__m ohněm. V__soko nad ohniv__m__ plameny se třepetal__ můry. Na stole stála váza se __vadl__m__ kopretinam__. Ps__ v__rnost je příslovečná. __ rákos__ b__lo sl__šet klapání čap__ch zobáků. Ten chlé__ je už okoral__.
2. Vytvoř správné tvary příd.jmen přivlastňovacích (i/y zdůvodni vzorem matčini/matčiny):
(Strýček) psi jsou dobře vycvičeni. Čekali jsme (strýček) přátele. Četli jsme (Jirásek) Psohlavce. Zlatý kolovrat je pohádka z (Erben) Kytice. O lásce k vlasti se dočteme v (Neruda) Zpěvech pátečních. (Sládek) Skřivánčí písně byly také zhudebněny. Dědeček čte (Rais) Zapadlé vlastence. Můj malý bratr čte nejraději (Čapek) Devatero pohádek, sestra (Vančura) Obrazy z dějin národa českého. (Drda) pohádky jsou velmi hezké. V divadle se hrají (Nezval) Milenci z kiosku. Brzy se seznámil se (Seifert) básněmi. Ze(Smetana) Dvou vdov se chlapcům nejvíce líbil Mumlal. (Dvořák) hudební díla jsou známa v celém světě.
3. Souhrnné cvičení:
Jedli jsme chléb s hus__mi játry.Pavel byl ze všech Karlov__ch kamarádů nejrozum__jší. Mal__ medvědi jsou hrav__ . Nad štíhl__mi topoly se v tmav__ch mracích zablesklo. Jeníkov__ sestry už jsou zdráv__. Máme prav__ včel__ med. Kučerav__ chlapec pozoroval strýčkov__ králíky. U vrat stály dvě ps__ boudy. Přiběhl k nám ciz__ pes.Zpěvav__ ptáci odletěl__ do tepl__ch krajin. Radek je slušný a zdvořil__. Bíl__ koně se i vždy líb__li. Petr se vrátil z v__letu unavený a ospal__. Sešl__ se přátelé a znám__ lidé. Hladov__ pes hledal svého pána. Ve starém domě žil zl__ osaměl__ kouzelník. Mirkov__ sešity zůstal__ ležet v lav__ci. Sousedov__ chlapci byl__ u nás jako doma. Příliš zvědav__ lidé neb__vají obl__bení.
Vyzkoušej se sám/sama:
ve školičce
4. Vytvoř 2. a 3 stupeň přídavných jmen:
hezký
tichý
lehký
sladký
měkký
suchý
břitký
vysoký
úzký
tenký
drahý
jednoduchý
hluboký
prudký
dobrý
krátký
dlouhý
zlý
malý
drahý
Závěrečný test!